maanantai 18. helmikuuta 2013

Nälkää ja janoa elämän perustarpeiden

1. Rakkaudennälkä ja läheisyydenjano
voimat, jotka pitävät hengissä
maailmaa, elämää ja ihmissuhteita -
uusiutuvaa kiertävää energiaa,
ehtymättä jakamalla lisääntyvää.

2. Janoan vapaa-aikaa
vapaata aikaa
aikatauluvapautta.
En saa siitä itseäni täyteen
ja aina jää kolo, jonka
muka vietin vapaa-aikaa paremmin.

3. Nälkäpäivä on lipas kourassa
ja muutos maailmassa,
ajatusmaailmassa, oikeassa.

4. Makustelen ajatusta
uudesta mahdollisesta elämänvaiheesta.
Hymy huulilla,
onnellinen huokaus.

5.Talitiaiset eivät nälkää näe
koska Sinä ne ruokit.
Toiselle yksinkertainen
on toiselle mahdottoman monimutkaista.
Minulle.
Sulatanko Hyvyyden olemassaolon?

6. Olen nähnyt nälän.
Se asuu kuivassa maissipellossasi
jolle ei sada, ei sada.
Maissasi, jotka sinulta otetaan pois.
Isiesi maissa, joiden ainoa sato
on katkeruus, hymytön ja kyyneleetön.

Olen nähnyt nälän.
Se asuu ruoka-apusäkeissä
jotka kuorma-autoista heitetään.
Sormenjälkesi painalluksessa avunhakijakortissa.
Lapsesi apaattisuudessa, liikkumattomuudessa.

Olen nähnyt nälän, ja välitän - sinusta.

Olen nähnyt nälän.
Sen muisto asuu sydämessäni.

(Sala sentle, sisi Ndzevane.) (Ndzevane on swazimaalainen kuivan alangon syrjäinen kylä lähellä etelä-afrikan rajaa, työharjoittelupaikkani. Sisi=sisko, sala sentle = "jää hyvin", toivotus erotessa.)

1 kommentti:

  1. Tässä runossa kiteytyy minulle ajatus välittämisen, jakamisen , rakkauden ja luottamuksen nälästä. "Eivät taivaan linnut huolehdi mistä eineen löytävät, koska luojamme on antanut heille kyvyn löytää siemenet," ihmisen tuhotekojen vuoksi myös luojan luomat eläimet kuolevat nälkään tai saasteisiin..

    VastaaPoista